#MøtSemine - CCO Daniel

Klar for internasjonalisering
– SEMINE er tenkt ut, designet og lagd som et internasjonalt konsept, sier Daniel Karlsen, vår leder for salg og partnere. Nå ser han drømmen gå i oppfyllelse: Nemlig å være med på å internasjonalisere en norsk startup.
Daniel har vært i Semine helt siden høsten 2017. Den gang var han ansatt nummer to på Oslo-kontoret, og den første som skulle jobbe med salg.
– Fra et kommersielt standpunkt hadde vi nesten ingenting. Vi måtte lage alt fra starten av. Salgspresentasjon, ringelister, verdibudskap… og vi hadde heller ikke et 100 prosent ferdig produkt, forteller han.
– Man hadde en idé man hadde begynt å konseptutvikle. Det var noen skisser og noen potensielle investorer. Og en prospektliste. Så var det bare å begynne å ringe, og finne ut om hvor stort potensialet faktisk var.
Inspirert i San Francisco
Utfordringen passet perfekt med det Daniel drømte om å jobbe med. Før han ble headhuntet til Semine-jobben hadde han deltatt på et startup program i San Francisco, i regi av UiO og Innovasjon Norge. Han hadde blitt lidenskapelig interessert i entreprenørskap, og drømmen var å komme hjem og være med å bygge en startup helt fra starten.
– Hva hadde du med deg i kofferten fra San Francisco som har vært med å sette spor i Semine?
– I Silicon Valley handler det om hvordan du bygger et selskap internasjonalt. Det å bygge forretningsmodeller og salgsmodeller som gjør at du kan skalere, det føler jeg har vært verdifullt.
Jeg studerte jo også internasjonal markedsføring i Singapore, og det internasjonale aspektet har alltid motivert meg.
– Det er vel heller ikke typisk norsk å gå ut og selge et uferdig produkt?
– Nei, det er det ikke. Men i de største innovasjonsklyngene rundt i verden er dette normalen. Man må tørre å gå ut og selge inn idéen sin til kunden lenge før man har et 100% ferdig produkt. Og hvis kundene kan forplikte seg til idéen, ja da vet du at det finnes et marked der ute og at det er verdt investeringen. Vi lagde det vi kalte for et innovasjonsprogram. Vi gikk ut og fortalte om idéen vår og delte verdibudskapet. Deretter spurte vi norske selskaper om de hadde lyst til å være med oss på denne reisen, som innebar at vi utviklet produktet vårt i nært samarbeid med dem. Dette ble en kjempesuksess, og vi fikk med oss så mange som 30 selskaper i dette programmet. De aller fleste er kunder den dag i dag, noe vi er veldig stolte av.
Bygger organisasjon og økosystem
Det er i år Semine virkelig får testet evnen til å skalere. Semine har nå gått inn i en kraftig vekstfase. Det ansettes mange mennesker, og Daniel er trygg på at systemer og prosesser er på plass.
– Vi skal nå bevise at SEMINE er tenkt ut, designet og lagd som et internasjonalt konsept. Vi løser problemer som finnes i hele verden, og jeg gleder meg til at vi nå skal ut og bevise at SEMINE er lagd for å kunne leve globalt! Som en teaser kan vi nevne at vi allerede er i gang med vårt første internasjonale prosjekt..
Daniel er imidlertid svært klar på at veksten ikke får gå på bekostning av kundene vi allerede har. – Jeg er veldig opptatt av at vi – nå som vi skalerer opp salgs- og partnerteamet – skaper en god og verdibasert salgskultur. Hvor vi klarer å ta vare på den nærheten til kundene våre som vi har hatt siden oppstarten, og sikrer at veksten ikke får gå på bekostning av kvalitet. Kundenærheten er helt essensiell for å beholde forspranget på innovasjon. Så tror jeg også at partnerøkosystemet vil gi en kraftig merverdi for våre kunder i fremtiden. Vi er i ferd med å bygge opp et helt fantastisk nettverk av partnere med sterk kompetanse på alt fra ERP-systemer til digital transformasjon av finansielle prosesser.